تأسیس مراکز مبادله حوزوی و دانشگاهی زیر نظر مستقیم رئیس دانشگاه تهران بود



رئیس دانشگاه تهران از راه اندازی مراکز مبادله حوزه های علمیه و دانشگاه ها زیر نظر مستقیم رئیس دانشگاه خبر داد و از مراجع عالیقدر جهان تشیع خواست دفتر یا کتابخانه ای ویژه برای نمایش آثار وی ایجاد کنند. در این وسط

به گزارش ایسنا، دکتر. سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران دیروز در دیدارهای جداگانه با مرجع عالیقدر تصنعی در این خصوص گفت: محل تبادلات واقعی حوزه و دانشگاه است.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر طراحی راهکارهای عملیاتی برای ارتباط ساختاری حوزه و دانشگاه، افزود: همچنین می توانید کتابخانه ای با نام مرجع بزرگ در کتابخانه هیئت علمی دانشگاه تهران ایجاد کنید.

رئیس دانشگاه تهران هدف از این تمهید را ارتقای تبادلات علمی بین حوزه های علمیه و دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: دانشگاه ها و حوزه های علمیه باید در فضای تعامل واقعی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی رسالتی را تشکیل دهند.

وی در بخشی دیگر از این سخنان با اشاره به اقدام جدی دانشگاه تهران برای احیا و تحول بشریت، گفت: معنویت باید در علم ما نفوذ کند و همه رشته های دانشگاهی به ویژه علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری بر اساس ارزش های دینی متحول شوند.

رئیس دانشگاه تهران راهبرد اصلی مدیریت دانشگاه تهران را مبتنی بر جهاد علمی برای دستیابی به دانشگاه‌های کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی معرفی کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید مشکلات واقعی مردم را بشناسند، برای آنها چاره‌اندیشی کنند. و اقدام عملی برای رسیدگی به جامعه انجام دهد. . از این رو خروجی دانشگاه باید خروجی مورد نیاز جامعه باشد و فارغ التحصیلانی باشد که بتوانند مشکلات جامعه را حل کنند.

وی یکی از مصادیق ورود دانشگاه به حل معضلات جامعه را مشارکت دانشگاه در کمبود دانست و افزود: در دانشگاه تهران آمادگی داریم به عنوان پایلوت در توسعه مناطق کم برخوردار و الگوهای محرومیت زدایی با رویکرد ملی و قابل اجرا فعالیت کنیم. ” پیشنهادات در کشورهای مختلف

دکتر مقیمی تحقق راهبرد دانشگاه تهران را مستلزم اجرای سبک مدیریت جهادی دانست و سه مولفه عقلانیت، معنویت و عمل گرایی را از ارکان اصلی این سبک مدیریتی برشمرد و گفت: مرتفع. همچنین این عقلانیت و معنویت را باید در میدان عمل دید.

رئیس دانشگاه تهران در این دیدارهای جداگانه از مرجع عالی تقلید خواست تا در همه ابعاد و سیره اساتید و طلاب، ارزش‌های جاری و نوظهور اسلام و مؤلفه‌های علوم دینی را راهنمایی کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، آیت الله حسین نوری همدانی در این دیدار ضمن تسلیت به مقام شامخ شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س)، ضمن عرض سلام، گفت: ایشان همه علم را وارد اسلام کردند. اصطلاحات در تمام علوم به زبان عربی است و عربی زبان قرآن و اسلام است. اما استکبار به جای تسلیم در برابر اسلام، با علم مخالفت و عرفی کرده و آن را به نام خود ثبت کرده است.

این حاکم عالی رتبه شیعه با اشاره به ایستادگی سلاطین بر اسلام و تمدن اسلامی، دانشگاهیان را به ایجاد تمدن نوین اسلامی ترغیب کرد و گفت: دانشگاه ها و حوزه های علمیه یکی هستند؛ بنابراین باید تمدن اسلامی و اسلامی را حفظ کنیم. تعامل نزدیک و با تلاش یکدیگر.

وی افزود: حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید با هم متحد شوند و فضایی برای هم اندیشی و هم اندیشی داشته باشند. فقط صحبت از وحدت حوزه و دانشگاه کافی نیست، بلکه باید به حوزه و دانشگاه نگاه کرد.

آیت الله جوادی آملی در دیدار با رئیس دانشگاه تهران نیز در سخنانی اظهار داشت: کلام فلسفی همه علوم را به صورت اضلاع مثلثی می بیند; قرآن كريم نيز تأكيد مي كند كه هر موجود و پديده اي در اين جهان از سه جهت قابل بررسي است. چه کسی آن را ساخته است؟ او چطور اینکار را انجام میدهد؟ و چرا این کار را کرد؟ اما غرب این مثلث را مثله می کند، علم غربی فقط به بررسی چیستی و چگونگی اشیاء و پدیده ها می پردازد و ربطی به منشأ آنها ندارد و در نتیجه غرب علم را به لاشه علم تبدیل می کند، نتیجه آن علم این است که جنگ ها مرده اند. جهان و جنگ های نیابتی که هر روز شاهد آن هستیم.

وی درباره موضوع مهاجرت نخبگان علمی از کشور گفت: علاقه به وطن و حفظ کشور امری فطری و دینی است، دانش آموزان عزیزی را تربیت کنید که آرزوی حفظ کشور و توسعه دارند. کشور و به جای جذب سازمان ها یا کشورهای دیگر، به دنبال جذب دیگران و آغاز حرکت در جهت توسعه کشور است.

آیت الله جعفر سبحانی در دیدار با رئیس دانشگاه تهران، حل مشکلات و جامعه سازی را در گرو ایمان و اخلاق در جامعه به ویژه اقشار فرهیخته دانست.

وی به نقش سازنده اساتید در رشد اخلاقی دانشجویان اشاره کرد و از مسئولان آموزش عالی خواست در انتخاب اساتید دقت لازم را داشته باشند.

آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه تضاد اندیشه ها باعث افزایش پیشرفت علم می شود، از رئیس دانشگاه تهران خواست تا از پایان نامه ها و پایان نامه های دانشجویی خود برای کاربردی شدن استفاده کند و گره های صنعت و جامعه را باز کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر کرمی نماینده ارشد دانشگاه تهران، دکتر فکور و دکتر مرندی معاون پژوهشی و امور بین الملل و دکتر مهدی شهبازی مشاور رئیس و مدیرکل دانشگاه تهران در این نشست حضور داشتند. .

دکتر مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز با حضور در دفتر آیت الله علوی گرگانی برای این حاکم بزرگ آرزوی سلامتی کرد و از ایشان برای رفع مشکلات جامعه به دانشگاهیان و دولت تسلیت خواست.

رئیس دانشگاه تهران همچنین با حضور در دفتر حجت‌الاسلام شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی، از برنامه‌های دانشگاه تهران برای افتتاح واحد دانشگاهی در کربلا یا نجف خبر داد.

حجت‌الاسلام شهرستانی همچنین از آمادگی دفتر آیت‌الله سیستانی برای تسهیل ارتباطات و زمینه‌سازی برای تسریع در تأسیس این واحد دانشگاهی تهران خبر داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید