توجه ویژه به افغانستان در جوایز جلال و جشنواره شعر سحر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) روز چهارشنبه ۱۰ دی از دبیرخانه دائمی جوایز ادبی جلال آل احمد و جشنواره بین المللی شعر فجر بازدید و با اعضای هیات علمی جلال ۱۴ گفت و گو کرد. جوایز ادبی آل احمد و جشنواره بین المللی شعر فجر 16. و گفت.

در این بازدید، یاسر احمدوند (معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علی رمضانی (رییس رئیس خانه کتاب و ادبیات ایران)، غلامرضا طریقی (مدیر دفتر توسعه شعر و ادبیات داستانی ایران و دفتر توسعه کتاب و ادبیات داستانی ایران) در این بازدید حضور داشتند. ادبیات. خانه)، قربان ولیئی (دبیر علمی شانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر)، جواد کامور بخشایش، کامران پارسی نژاد، حجت الاسلام و المسلمین سعید فخرزاده و مریم برادران (اعضای هیأت علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جشنواره بین المللی جلال آل احمد) حضور داشتند. دکتر ابوالفضل حری از اعضای هیئت علمی دوره قبل از جوایز ادبی جلال آل احمد نیز در این دیدار حضور داشت.

محمدمهدی اسماعیلی در ابتدای این بازدید ضمن ابراز خرسندی از عضویت در هیات علمی انگره ساسترا گفت: معتقدم افزایش تولید با کیفیت در حوزه کتاب موجب توانمندی و ارتقای سایر بخش های فرهنگی خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اعضای هیات علمی باید برنامه ریزی کنند و به ایجاد چنین جریان های فکری و فرهنگی کمک کنند. وزارت فرهنگ و توسعه اسلامی آمادگی همکاری در این زمینه را دارد. چهل سال پس از انقلاب اسلامی ایران باید به روند تولید در شعر و ادب توجه کنیم. برای رسیدن به این اهداف نیازمند گسترش حوزه تفکر و پرداخت هستیم و ما در وزارت فرهنگ و توسعه اسلامی آماده هرگونه همکاری در این زمینه هستیم.

توجه ویژه به افغانستان در جوایز ادبی شعر جلال و فجر

یاسر احمدوند همچنین در بازدید از دبیرخانه دائمی جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره بین المللی شعر فجر گفت: این نشست نخبگانی است و شنیدن حرفه ای بودن شما مهم است. پیشنهاد می کنم در جشنواره توجه ویژه ای به آثار کشورهای فارسی زبان به خصوص افغانستان داشته باشید.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دبیرخانه جشنواره بین المللی شعر فجر و جوایز ادبی جلال آل احمد باید برای کارهای برگزیده ترویجی، رسانه ای و اقتصادی آماده شود و آن طور که باید این موضوع را از بعد دیگری بررسی کند. تنها بخش نقدی این جایزه نیست، خاطرنشان کرد که کار انتخابی باید در جامعه ادامه یابد.

صنعت نشر کشور بزرگترین و بزرگترین صنعت فرهنگی کشور است

علی رمضانی در ادامه نشست ضمن معرفی دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره بین المللی شعر فجر گفت: دبیرخانه این جایزه ادبی در خانه کتاب و ادبیات ایران مستقر است. امروز شانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با حضور اساتید برگزار شد.

مدیر عامل کتابخانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به تاریخچه جایزه ادبی جلال آل احمد گفت: این جایزه در سال 1387 با هدف ترویج زبان و ادبیات فارسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. چهار گروه «داستان و رمان بلند» و «مجموعه داستان کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستند» تأسیس شد. در این دوره بخش ویژه‌ای با موضوع «تاریخ شفاهی» تهیه شد که محصولی از تاریخ دفاع مقدس و تلفیقی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران. همچنین برای چهاردهمین دوره جوایز ادبی جلال آل احمد، بخش ویژه جوایز و سرمقاله در نظر گرفته شده است.

وی همچنین به تشریح جشنواره بین المللی شعر فجر پرداخت و گفت: این جشنواره در سال 1385 با هدف تعالی و ترویج شعر معاصر، سبک ادبی و رشد شعر، ایجاد رقابت و انگیزه برای شاعران در سه گروه شعر بزرگسال، شعر کودک و نوجوان برگزار شد. و شعر (شعر پژوهی) راه اندازی شد.

علی رمضانی در پایان گفت: صنعت نشر کشور بزرگترین و بزرگترین صنعت فرهنگی در ابعاد مختلف اقتصادی و تعداد بازیگران، حجم و تنوع تولید و سایر ابعاد است. صنعت نشر دولتی از نظر تعداد فعالان این حوزه از جمله نویسندگان، شاعران، ناشران، کتابفروشان، کتابداران و گروه هایی از مردم که در این حوزه فعالیت می کنند، صنعت بزرگی است. اما آنچه این صنعت را تقویت می کند و آن را شکوفا می کند ادبیات است.

در جوایز ادبی باید به کشورهای فارسی زبان توجه شود

علیرضا قزوه از دیگر مهمانان این نشست با تاکید بر اینکه جوایز ادبی نباید کوچک و محدود به نظر برسند، گفت: در این جوایز کتاب های چاپی نباید مورد قضاوت و ارزیابی قرار گیرند، زیرا در کشور کتاب چاپ سنگی و نسخه خطی وجود دارد و ما هستیم. خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان متولی این جوایز ادبی باید به همه کتاب ها نگاه کند و وارد چرخه ارزیابی شود. کشورهای فارسی زبان را نباید در جوایز فراموش کرد. باید دید کار افغانی در جوایز ادبی؛ حتی در این دوره می‌توان از سرور رجایی به خاطر آثار ارزشمندی که منتشر کرد، زنده یاد کرد.

مریم برادران نیز در سخنانی گفت: در جایزه ادبی جلال آل احمد اثر نویسنده بررسی می شود و شخصیت پدیدآورنده ملاک داوری و انتخاب اثر نیست، اما با پیشنهاد حفظ آن موافق است. مجموعه آثار توسط نویسنده برای بررسی دقیق در جایزه ادبی جلال.

عبدالجبار کاکایی یکی دیگر از شرکت کنندگان در این بازدید گفت: گاهی اوقات بین افرادی که در مورد جایزه کتاب می گیرند مرزهایی ایجاد می شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برنامه ای برای کاهش این مرزها داشته باشد.

جایزه ادبی جلال آل احمد قطعا در صدر است

حجت الاسلام و المسلمین سعید فخرزاده با اشاره به اینکه در دنیا شروع نویسندگی افراد پس از دریافت جوایز ملی و بین المللی آغاز شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری جوایز یا جشنواره ها کشف افراد گمنام است؛ از این رو هدف از برگزاری جشنواره و جوایز، کشف افراد گمنام است. در نتیجه اختتامیه جشنواره نباید پایان راه باشد، بلکه باید سرآغازی برای تداوم و توسعه آثار نویسندگان، پژوهشگران و شاعران باشد. از این رو پس از تجلیل از آن باید به خالق اثر برگزیده و اثر او توجه کرد، زیرا پدیدآورنده و خالق اثر ادبی دارای اندیشه و اندیشه است. جایزه ادبی جلال آل احمد نباید در اخبار گم شود یا کمرنگ شود و در راس آن قرار گیرد.

ارسال چهار هزار اثر به دبیرخانه جشنواره بین المللی شعر فجر

غلامرضا طریقی نیز در این بازدید اظهار داشت: فراخوان چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد از 20 مهر تا 15 آبان ماه 1393 برگزار شد که در این مدت 910 عنوان در رشته رمان، 260 عنوان در داستان کوتاه. سرفصل مجموعه، 361 عنوان در مجموعه داستان کوتاه مستند و 48 عنوان در سرفصل نقد ادبی به دبیرخانه ارسال شده است. تعداد کارهای دریافتی نشان می دهد که داستان های کوتاه از رتبه دو به سوم کاهش یافته است، اما مستندهای من پویاتر می شوند. در حوزه نقد ادبی نیز شاهد کاهش آثار دریافتی هستیم که باید جدی گرفته شود.

مدیر دفتر توسعه شعر و ادبیات داستانی ساختمان کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: همزمان با چهاردهمین دوره جوایز ادبی جلال آل احمد، پانزدهمین دوره آموزشی داستان آل جلال ویژه داستان نویسان جوان با وجود شرایط قلبی به صورت آنلاین برگزار شد. آنها در 13 کارگاه آموزشی در سراسر کشور آموزش دیدند.

وی در ادامه به انتشار فراخوان شانزدهمین جشنواره شعر سحر از 2 آذر 1400 اشاره کرد و گفت: شاعران، نویسندگان و ناشران آثار خود را تا 16 آذرماه امسال به دبیرخانه این جایزه تحویل می دهند. در این مدت چهار هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد 1090 اثر در گروه “شعر نو (قالب نیمه و سپید)”، 86 اثر در گروه “شعر محاوره ای”، 922 اثر در گروه “شعر کلاسیک” 137 اثر در گروه «درباره شعر (شعر پژوهی)» و 364 اثر در گروه «کودکان و نوجوانان» بررسی و داوری خواهند شد.

غلامرضا طریقی در پایان سخنان خود گفت: در سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران توانستیم جلسات آزاد و نقد کتاب های برگزیده جوایز ادبی جلال آل احمد و شعر جهانی فجر را برگزار کنیم. جشنواره. . همچنین هیئت خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند کتاب‌های برگزیده این جایزه را خریداری کند. انعقاد تفاهم نامه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و تبلیغ آثار برگزیده از این جایزه یکی دیگر از راهکارهای ممکن برای بهتر جلوه دادن آن و معرفی آثار برگزیده است که باید مورد بررسی قرار گیرند.

تشکیل یک کتاب طنز ضروری است

ناصر فیض در سوی دیگر با اشاره به اینکه جشنواره برای اولین بار در قالب شعر اجتماعی قرار گرفته است، گفت: در طنز مد نظر است اما بعد از آن چندان به نظر نمی رسد. به نظر من با این وضعیت فاجعه باری که در حوزه طنز وجود دارد و همه منتشر می شود باید به این حوزه بیشتر توجه شود و کارهای برجسته در این زمینه معرفی شود. مقام معظم رهبری نیز از پیشنهاد تشکیل دفتر طنز استقبال کردند و به نظر من باید به این حوزه توجه بیشتری شود.

فقر روش شناختی در حوزه نقد ادبی

ابوالفضل هوری، عضو هیئت علمی سابق جایزه جلال آل احمد نیز در این بازدید گفت: داستان های دریافتی در حوزه نقد ادبی از فقر روش شناختی رنج می برند که یکی از دلایل عدم آموزش است. کتاب های الکترونیکی و پژوهشی منتشر نشده باید در جشنواره حضور داشته باشند. همچنین باید دانشکده های ویژه ای برای جذب جوانان و پیگیری جنبه های پژوهشی تشکیل شود. این موضوعات باید چشم انداز جوایز ادبی جلال آل احمد باشد.

پژوهشگران ادامه می دهند: فارسی زبان هویت و زبان افغانستان، تاجیکستان و … است. جایزه ادبی جلال آل احمد به عنوان یک جایزه باید همه را گرد هم آورد و از کسانی که بازگشته اند دعوت به همکاری کند. جایزه ادبی جلال آل احمد را نباید صرفاً ملی دانست، بلکه باید بعد بین المللی آن را گسترش داد، چرا که نباید مرزهای ادبیات بسته شود، بلکه ما به عنوان سفیران ادبی باید مرزها را بشکنیم.

ابوالفضل حری در پایان گفت: آثار برگزیده از جایزه ادبی جلال آل احمد به زبان های دیگر ترجمه شود. اگر گروه های پژوهشی تشکیل شود می توانند به جریان نقد ادبی در جامعه کمک کنند و نیاز به کارگاه های آموزشی در این زمینه دارند.

کامران پارسی نژاد در پایان این بازدید با تایید سخنان ابوالفضل حری گفت: یکی از مهمترین دغدغه ها توجه به پژوهش در حوزه داستان و شعر است چرا که خط تفکر پژوهشی بسیار مهم و جهت دهنده است. افکار نویسندگان.” تحقق این امر مستلزم حمایت جدی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خانه کتاب و ادبیات ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید