موانع اصلاح ساختاری بازار سهام شرح داده شده است



همزمان با اعلام رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر نهایی شدن طرح اصلاح قانون بازار سرمایه ایران در کمیسیون ویژه کمیسیون اقتصادی و ارائه به مجلس؛ رئیس سابق سازمان بورس این طرح را فقدان مستندات تحقیقاتی و پژوهشی پشتیبان عنوان کرد و گفت: تا زمانی که در سیاست های اقتصادی دولت بی ثباتی وجود داشته باشد و سیاست های نادرست مستمر مانند قیمت گذاری دستوری اعمال شود؛ اصلاح ساختار بازار سرمایه. و قوانین کمک چندانی به بهبود وضعیت کشور نمی کند.

به گزارش ایسنا، محمدعلی دهقان دهنوی در نشست بررسی ساختار نظارتی بر بازار سرمایه که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با تاکید بر نقش تصمیمات کلان دولت در بازارهای اقتصادی به ویژه بازار سرمایه، اظهار کرد: سیاست های کلان اقتصادی تعیین شده توسط دولت بر بازارهای مختلف تاثیر می گذارد. به خصوص بازار سرمایه

وی افزود: شوک اخیر بورس در واکنش به تقدیم لایحه بودجه 1401 به مجلس، تاثیر بورس بر ناهماهنگی ارکان دولت در تدوین این بودجه بیشتر نمایان می شود.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می دهد: حجم بالای ناهماهنگی ها و پیش بینی های عددی نادرست و غیرمنصفانه در بند بودجه سال آینده باعث آسیب به بورس شد و سپس جلساتی در سطح ستاد اقتصادی دولت برای کاهش آثار منفی احکام بودجه برگزار شد. سال بعد در بازار سرمایه و اقتصاد شکل گرفت.

به گفته دهنوی دهقانی، تا زمانی که ناهماهنگی های ناشی از سیاست های اقتصادی اتخاذ شده توسط دولت اصلاح نشود، نمی توان انتظار وضعیت کشور را داشت.

وی سپس با اشاره به سیاست‌های نادرست از جمله قیمت‌گذاری‌های تنظیم‌شده و سود یک جانبه دولت از ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی، افزود: برای رسیدگی به این موضوع مدام سیاست‌های جدید را اعمال می‌کنند و ثبات را تضعیف می‌کنند.

به گفته دهنوی کشاورز، این اقدامات; اختلال در برنامه اقتصادی یک شرکت باعث آسیب عمده به سهامداران خرد می شود و این بزرگترین ریسک در فضای بازار سرمایه است.

دهقان دهنوی تصریح کرد: تا زمانی که عدم تعادل و بی ثباتی در سیاست های اقتصادی دولت وجود داشته باشد و همچنین فشار برای اعمال برخی سیاست های غلط مانند قیمت گذاری دستوری، اصلاحات ساختاری و قوانین بازار سرمایه کمکی به بهبود کشور نخواهد کرد.

وی در خصوص وظایف شورای عالی بورس و همچنین نحوه انتخاب رئیس سازمان بورس گفت: اعضای شورای عالی بورس یا رئیس سازمان بورس سیاست های کلان اقتصادی را تعیین نمی کنند و به طور کلی سیاست های کلان اقتصادی را دولت تعیین می کند. “

رئیس سابق سازمان بورس، اصلاح و ترویج قانون بازار سرمایه را مستلزم همکاری چند نهاد دانست و گفت: اصلاح ساختار بازار سرمایه تنها با تغییر قانون شکل نمی گیرد، ما متخصص بازار سرمایه هستیم.

به گفته دهوانی دهنوی، اکنون بازار سرمایه با کمبود رسانه های تخصصی مواجه است که بتوانند شرایط بازار سرمایه، سیاست ها و رفتار بازیگران را به چالش بکشند.

لازم است سازمان سهامدار واقعی باشد

وی نبود کانون سهامداران واقعی به عنوان تشکلی برای حمایت از سهامداران حقیقی را آسیب جدی خواند و گفت: لایحه حمایت از سهامداران خرد سال هاست به مجلس تقدیم شده و نهایی نشده و هنوز حل نشده است.

دهقان دهنوی گفت: علاوه بر اصلاح قانون و ایجاد زیرساخت های اصلاح ساختار بازار سرمایه، باید فرهنگ استقلال طلبی را نیز تقویت کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مشکلات پیش روی اصلاح ساختار بازار سرمایه گفت: متأسفانه تا به امروز هیچ نهاد یا مرجعی که بررسی اصول و صحت تغییر قانون و قانون را داشته باشد وجود ندارد. تجدید ساختار سرمایه».

پیش نویس بدون اسناد پشتیبان

دهقان دهنوی لایحه ارائه شده از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس را فاقد مستندات و مطالعات لازم عنوان کرد و گفت: بررسی همه جانبه طرح ارائه شده از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان لایحه جدید بورس نشان می دهد که برخی موارد ناسازگار.” و مساوی نیست و مسیر مشخصی وجود ندارد و این می تواند بحث بسیار خطرناکی برای بازار سرمایه باشد.

وی افزود: برای تدوین قانون و تغییر آن باید برنامه ریزی اساسی کرد زیرا قانون هر روز قابل تغییر نیست و قابل تغییر است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در صورتی که طرح ارائه شده در کمیسیون اقتصادی مجلس بدون مستندات و گزارش های مطالعاتی و بدون توجه به نظرات سایر ذی نفعان تصویب و اجرا شود، قطعاً مشکل بسیار نمایان خواهد شد و متولیان امر با مشکل مواجه خواهند شد. ” بسیاری آن را می یابند و باید به فکر اصلاح آن باشند.

کارشناسان بازار سرمایه به مجلس توصیه می کنند لایحه اصلاحات قانون بازار سرمایه به مدت یک سال مسکوت بماند و در این مدت سعی شود در این زمینه تحقیقات عمیق و راه حل دقیق و عمیق تری ارائه شود. .

وی افزود: بخشی از راهکارهای ارائه شده در پیش نویس قانون جدید بازار سرمایه کاملا سلیقه و نظر شخصی و عدم ارائه راهکارها و راهکارهای کارشناسی و دقیق است.

دهقان دهنوی همچنین درباره استقلال رئیس سازمان بورس و ارتقای جایگاه وی در سطح رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: رئیس سازمان بورس بدون داشتن اختیار و محدوده در برخی جلسات نتیجه نمی گیرد. نفوذ و این یکی از موضوعات مهم در سایر لایه های حقوقی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سابق سازمان بورس، اصلاح ساختار قانونی بازار سرمایه را مستلزم مطالعه دقیق و جامع و مستندات حمایتی به اندازه کافی جامع دانست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید