ژاپن هیأتی به المپیک پکن اعزام نخواهد کرد



ژاپن اعلام کرده است که نمایندگان خود را به المپیک پکن اعزام نخواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ژاپن روز جمعه اعلام کرد که نمایندگان دولت در المپیک پکن شرکت نخواهند کرد، اما سه مقام المپیک در المپیک شرکت خواهند کرد. این اقدام در پاسخ به اقدام ایالات متحده برای تحریم المپیک چین در اعتراض به سابقه حقوق بشر این کشور است.
هیروکازو ماتسونو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما هیچ برنامه ای برای اعزام هیئت دولتی نداریم، اما رئیس کمیته سازماندهی المپیک توکیو، رئیس کمیته المپیک ژاپن و رئیس کمیته پارالمپیک ژاپن در المپیک شرکت خواهند کرد. کمیته های بین المللی المپیک و پارالمپیک توسط کمیته المپیک ژاپن و کمیته بین المللی پارالمپیک نمایندگی خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم دیپلماتیک است، گفت: «ما از عبارات خاصی برای توصیف وضعیت فعلی استفاده نمی‌کنیم.

او گفت: “ژاپن امیدوار است که المپیک پکن جشنواره صلح با روح المپیک و پارالمپیک باشد.”

تصمیم ژاپن برای اعزام نکردن کابینه از ایالات متحده و چندین کشور دیگر از جمله استرالیا، بریتانیا و کانادا برای رسیدگی به نقض حقوق بشر در چین پیروی می کند.

ژاپن به عنوان متحد ایالات متحده در موقعیت دشواری قرار دارد زیرا چین بزرگترین شریک تجاری آن است و رویکرد ملایم تری نسبت به شرکای حقوق بشر خود در منطقه سین کیانگ چین و هنگ کنگ اتخاذ می کند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، حقوق بشر را بخشی از دیپلماسی خود قرار داده و یک پست مشاوره ویژه در این زمینه ایجاد کرده و گفته است که امیدوار است روابط سازنده با چین ایجاد کند.

در هفته‌های گذشته بارها از نخست‌وزیر ژاپن پرسیده شده است که در مورد المپیک پکن چه خواهد کرد، اما او تنها گفته است که تصمیم گرفته است در راستای منافع ملی ژاپن تصمیم کامل بگیرد.

وی گفت: ژاپن معتقد است که برای چین بسیار مهم است که ارزش آزادی جهانی، احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون را که ارزش‌های جهانی در جامعه بین‌المللی است تضمین کند. وی افزود ژاپن برای تصمیم گیری این نکات را در نظر گرفته است.

چین از ایالات متحده و سایر کشورها به دلیل نقض بی طرفی سیاسی مورد نیاز در روح منشور المپیک انتقاد کرده است.

ورزشکاران ژاپنی در این بازی که قرار است در 4 فوریه برگزار شود، شرکت خواهند کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید