دبیرکل آمریکا و ناتو: آماده گفتگوی معنادار با روسیه هستیم



سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که بلینکن روز پنجشنبه تلفنی با استولتنبرگ دبیرکل ناتو درباره نگرانی های مشترک درباره افزایش نیروهای روسیه در مرز با اوکراین صحبت کرده است.

وزارت امور خارجه گفت که دو طرف در حال گفتگو در مورد رویکرد دوگانه ناتو در قبال روسیه هستند و خاطرنشان کردند که ائتلاف آماده گفتگوی معنادار با روسیه است.

بر اساس این گزارش، دو طرف همچنین گفتند که ائتلاف ناتو نیز برای دفاع و حفاظت از متحدان خود متحد است.
پیش از این، مقامات ارشد کاخ سفید گفته بودند که ایالات متحده آماده است تا اوایل ژانویه 2022 از طریق کانال های مختلف دوجانبه و چندجانبه با روسیه وارد تعامل دیپلماتیک شود.

یک مقام ارشد کاخ سفید که نامش فاش نشده است، روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در ایالات متحده گفت که ایالات متحده آماده است تا از دیپلماسی در اوایل ژانویه از طریق کانال های مختلف دوجانبه برای توضیح سیاست ایالات متحده در قبال روسیه و وارد شدن به ثبات استراتژیک و چندجانبه از جمله با روسیه استفاده کند. شورای ناتو -روسیه و سازمان امنیت و همکاری در اروپا.

او گفت: «ما نگرانی‌های مطرح شده از سوی روسیه را چه به صورت خصوصی و چه به صورت عمومی در نظر گرفته‌ایم.

وی گفت: «ما تکرار می‌کنیم که هر گفت‌وگویی باید متقابل باشد، به این معنی که ایالات متحده نگرانی‌هایی دارد و به آن‌ها رسیدگی خواهد کرد».

وی همچنین گفت که مذاکرات با روسیه با هماهنگی کامل با شرکا و متحدان آمریکا انجام خواهد شد.

آمریکا و متحدانش مدعی هستند که حضور نیروهای روسیه در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور است و پوتین قصد حمله به کی یف را دارد. مسکو بارها گفته است که اقدام نظامی در مرز با اوکراین طبیعی است، اما ایالات متحده و متحدانش همچنان به دنبال تنش در مرز روسیه با اوکراین هستند.

واشنگتن و کی‌یف اخیرا به متحدان اروپایی گفته‌اند که حرکت نیروها در مرز با اوکراین نشان‌دهنده آمادگی جدید مسکو برای حمله به اوکراین است. اوکراین از ایالات متحده خواست که حمایت مستقیم امنیتی از جمله اطلاعاتی را در دستور کار خود قرار دهد.

در همین حال، دولت بایدن نگران است که نیات روسیه در قبال اوکراین می تواند مذاکرات واشنگتن-مسکو در مورد حملات سایبری و کنترل تسلیحات را منحرف کند.

منطقه دونباس در شرق اوکراین با جمعیت روسی واقع شده است و از سال 2014 روسیه در این منطقه دو جمهوری دونتسک و لوگانسک را تاسیس کرده و یک دولت محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده است.

روسیه بارها از دولت اوکراین خواسته تا با نمایندگان دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل مناقشه مذاکره کند، اما کی یف مسکو را به حمایت و حمایت از جدایی طلبان متهم کرد و از مذاکره با نمایندگان این مناطق خودداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید