روز جهانی کتاب و حق چاپ در بیشکک – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرنگار مهر، یادداشت غیر اداری پرویز قاسمی، رایزن فرهنگی ایرانی در قرقیزستان، سومین یادداشت دوره اخیر به مناسبت بزرگداشت روز جهانی کتاب و حق نشر در بیشکک اختصاص دارد.

این یادداشت مورخ 3 اردیبهشت 1400 را در زیر ببینید:

امروز جمعه 23 اردیبهشت 1400 است. 23 آوریل و رویدادهای فرهنگی – روز جهانی کتاب و حق چاپ. روز جهانی کتاب و حق چاپ که به عنوان روز جهانی کتاب نیز شناخته می شود، توسط مجمع عمومی یونسکو در سال 1995 تأسیس شد و هر ساله در 23 آوریل به عنوان جایزه ای برای کتاب ها، نویسندگان، تصویرگران و خوانندگان جشن گرفته می شود.

وزارت فرهنگ قرقیزستان و شهرداری بیشکک، همراه با کتابخانه ادبیات کودکان قرقیزستان، Bialin Eva، برنامه ای را برای بزرگداشت این روز ترتیب داده اند و ما به عنوان مشاور فرهنگی دعوت شدیم. قرار بود این برنامه در یکی از میادین اصلی شهر برگزار شود و مقررات لازم بود اما در نهایت ستاد کرونا اجازه نداد مراسم آن طور که باید برگزار شود. تدارک دیده شده بود و او مجبور به حضور در بخش عمومی و رسمی این مراسم شد. به صورت محدود و در مقابل فضای باز کتابخانه بیالینووا برگزار شد. در حیاط جلوی ساختمان کتابخانه؛ غرفه های چند مرکز فرهنگی و انتشارات قرقیزستان و غرفه ای ویژه مرکز ایران شناسی فردوسی افتتاح شد.

وزیر فرهنگ قرقیزستان و چندین مقام گفتند و به برندگان مسابقه کتاب و همچنین نویسندگان برتر قرقیزستان لوح و جوایزی اهدا شد. برنامه هنری و مناس خوانی نیز چاشنی این مراسم بود. ماناس خان صدیقوف هنرمند قرقیز در مراسم دولتی اجرا کرد و 15 ساعت قبل از عید نوروز به خواندن مناس پرداخت. اثر حماسی ماناس در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان طولانی ترین حماسه ثبت شده است.

بزرگداشت روز جهانی کتاب و حق چاپ در بیشکک

در پایان این مراسم، شرکت کنندگان که بیشتر آن ها دانش آموزان مدرسه بیشکک بودند، از مرکز فرهنگی و ادبیات خارجی کتابخانه بایالین اوا بازدید کردند. مراکز فرهنگی فرانسه، آمریکا، روسیه، مرکز ایران شناسی فردوسی و …

مرکز ایرانی شناسی فردوسی واقع در طبقه سوم این کتابخانه، حاوی نزدیک به 5000 جلد کتاب در زمینه مسائل ایران است و پس از بازسازی اساسی توسط رایزنی فرهنگی ایران، در 26 فروردین ماه امسال طی مراسمی رسمی بازگشایی شد. این بازگشایی همزمان با تجهیز این مرکز به منابع و امکانات جدید در دومین هفته زبان و ادبیات فارسی در قرقیزستان انجام شد. در دوره اخیر به ابتکار شورای فرهنگی، مرکز ایران شناسی فردوسی، علاوه بر کار سنتی کتابخانه، کارکردهای دیگری نیز کشف کرده است: کارکردهای نمایشگاهی; و در گام اول و در روز افتتاحیه نمایشگاه عکس متشکل از 20 تابلوی اینفوگرافیک از دستاوردهای انقلاب اسلامی با ترجمه و طراحی به زبان روسی در مرکز برپا شد. اکنون با توصیه مدیر کتابخانه بایالین اوا و در رویداد جهانی کتاب و حق چاپ، این نقاشی ها ماه هاست که در سالن بزرگ در طبقه سوم به نمایش گذاشته شده اند.

در مراسم روز جهانی کتاب، مرکز ایران شناسی فردوسی نیز دست به ابتکار جالبی زد و مسابقه ایران شناسی را با موضوع نقاشی و کتاب بنیاد ابن سینا برای بازدیدکنندگان این مرکز برگزار کرد. در قرقیزستان قابل انجام است. این ابتکار و رقابت با استقبال خوبی روبرو شد و در مراسم رایزنی فرهنگی به برندگان مسابقه جوایزی اهدا خواهد شد.

بزرگداشت روز جهانی کتاب و حق چاپ در بیشکک

پرویز قاسمی سوم اردیبهشت 1400 بیشکک

دیدگاهتان را بنویسید