میگرن را با مصرف مکمل های “سین بیوتیک” بهبود بخشید.



محققان اثرات مصرف مکمل های سین بیوتیک را برای بهبود شدت، علائم و دفعات میگرن مطالعه کرده اند.

به گزارش ایسنا، میگرن یک بیماری است که با سردردهای مداوم و ناتوان کننده مشخص می شود. بر اساس طبقه‌بندی بین‌المللی اختلالات سردرد، میگرن یک اختلال پایدار با حملات سردرد متوسط ​​تا شدید است که بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد و علائم دیگری مانند تهوع، استفراغ، حساسیت به نور یا حساسیت به صدا دارد.

تغییرات فیزیولوژیکی که باعث میگرن می شود پیچیده است و به طور کامل شناسایی نشده است. عواملی مانند استرس، عادات غذایی نامناسب، آلرژن های غذایی، مشکلات سلول های عصبی غدد درون ریز، هورمون ها، استرس اکسیداتیو و اختلالات گوارشی؛ به عنوان محرک میگرن گزارش شده است.

در دهه اخیر، ارتباط بین اختلالات گوارشی و شروع و شدت میگرن مورد توجه قرار گرفته است. مطالعات گذشته نشان داده است که تغییرات در دستگاه گوارش به دلیل التهاب، عدم تعادل میکروبیوتا و سایر اختلالات ممکن است نقش مهمی در ایجاد میگرن داشته باشد. عفونت با هلیکوباکتر پیلوری، سندرم روده تحریک پذیر، بیماری سلیاک و سایر موارد با شروع میگرن همراه است. چندین مطالعه همچنین نشان داده اند که کاهش باکتری های مفید روده و افزایش باکتری های مضر به نام “دیسبیوز” با علائم بالینی شدید در بیماران میگرنی همراه است.

از پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها می توان برای افزایش مشکل کاهش باکتری های مفید در روده استفاده کرد. پروبیوتیک ها؛ میکروارگانیسم‌های زنده فواید بالقوه‌ای برای سلامتی دارند و پری‌بیوتیک‌ها کربوهیدرات‌های قابل تخمیر هستند که به‌طور انتخابی پروبیوتیک‌ها را انتخاب می‌کنند. بعدی “سین بیوتیک ها” هستند که مکمل های غذایی هستند و با پروبیوتیک ها و پری بیوتیک ها ترکیب می شوند تا از بقا و رشد پروبیوتیک ها و میکروارگانیسم ها در دستگاه گوارش محافظت کنند.

بهبود باکتری های مفید روده استفاده از این مکمل می تواند عملکرد اندوتلیال روده و نفوذپذیری را بهبود بخشد و مشکلات و التهاب روده را افزایش دهد. این تغییرات، به نوبه خود، ممکن است محور روده-مغز را تنظیم کند و دفعات یا شدت یا شدت علائم میگرن را کاهش دهد.

از آنجایی که استفاده از سین‌بیوتیک‌ها عموماً بی‌خطر تلقی می‌شود، اگر تأثیر مفید آن بر میگرن ثابت شود، ممکن است به عنوان جایگزین یا مکمل طب سنتی معرفی شود که اغلب دارای عوارض جانبی است. بنابراین، محققان مطالعه ای را برای ارزیابی اثرات مصرف آنتی بیوتیک بر ویژگی های میگرن و بیومارکرهای التهابی در زنان مبتلا به میگرن انجام دادند.

برای این مطالعه 69 زن مبتلا به میگرن مورد مطالعه قرار گرفتند و در این کارآزمایی بالینی بیماران به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. بیماران گروه مداخله یک کپسول حاوی 12 پروبیوتیک و پری بیوتیک را دو بار در روز، نیم ساعت قبل از غذا، به مدت 12 هفته مصرف کردند. کپسول های حاوی دارونما نیز به بیماران گروه کنترل داده شد و این بیماران نیز دو بار در روز به مدت 12 هفته دارونما مصرف کردند.

همزیستی کپسول در گروه مداخله مورد استفاده قرار گرفت، حاوی 12 نوع از پروبیوتیک ها، از جمله لاکتوباسیلوس کازئی، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، لاکتوباسیلوس رامنوسوس، لاکتوباسیلوس Hlvytykvs، لاکتوباسیلوس بولگاریکوس، لاکتوباسیلوس پلانتاروم، پلانتاروم Bactobacidoctacidococcus Gassebcus، Lactobacidoctacidococcus Gassebcus پلانتاروم، lanctacido Lactobacido Gassebcus و الیگوساکاریدهای میوه (FOS) به عنوان پری بیوتیک استفاده می شوند.

برای ارزیابی اثر این دارو، شدت میگرن، روزهای میگرن در ماه، دفعات و مدت حملات، میزان مسکن مصرفی، مشکلات گوارشی، سطح سرمی پروتئین واکنشگر C با حساسیت بالا به عنوان علائم التهاب و زونولین به عنوان علائم مورد بررسی قرار گرفت. نفوذپذیری روده، مداخلات اول و آخر اندازه گیری شد.

در این مطالعه تحقیقاتی، کاهش میزان مسکن های مصرفی پس از مصرف مکمل های سین بیوتیک گزارش شد. این ممکن است به کاهش دفعات حملات میگرنی در این بیماران مرتبط باشد. همچنین مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های پروبیوتیک می تواند تعداد روزها و شدت سردرد و مصرف مسکن ها را در بیماران میگرنی کاهش دهد.

علاوه بر این، یافته های این مطالعه کاهش سطح سرمی نشانگرهای التهابی مشاهده شده در بیماران مصرف کننده مکمل های سین بیوتیک را نشان داد.

در مجموع، نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف مکمل های سین بیوتیک به مدت 12 هفته می تواند باعث افزایش نفوذپذیری روده و کاهش التهاب و دفعات حملات در زنان مبتلا به میگرن شود.

در این پژوهش عابد قوامی، فریبرز خوروش، زهرا حیدری و غلامرضا عسگری; پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به همراه سامان خالصی از دانشگاه مرکزی کوئینزلند استرالیا همکاری کردند.

یافته های این مطالعه در مجله Pharmacological Research در مرداد ماه سال جاری به عنوان یک مقاله علمی با عنوان «اثرات مکمل سین ​​بیوتیک بر ویژگی های میگرن و نشانگرهای زیستی التهابی در زنان مبتلا به میگرن: نتایج یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده» منتشر شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید