رتبه دوم استان کرمان از نظر خطر/ارتباط بین زمین لغزش و زلزله



مدیر گروه زلزله و خطرات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: از 609 دشت کشور، 297 دشت بحرانی و 499 دشت افت شدید سطح آب را تجربه کردند.

به گزارش ایسنادکتر علی بیت اللهی امروز در وبینار «بم؛ 18 سال پس از زلزله» با اشاره به فاجعه زلزله بم در 5 دی ماه 1382، افزود: در بازدیدی که از این منطقه داشتیم، مهمتر از کمبودهای این شهر، توانبخشی آثار روحی، روانی و اجتماعی افرادی که بدون توجه به آن تنها مانده اند وجود دارد و این آثار روانی و روانی همچنان در چهره افراد نمایان است.

وی به وضعیت فرونشست در کشور اشاره می کند و ادامه می دهد: فرونشست، فرونشست تدریجی یا ناگهانی زمین در یک منطقه وسیع یا محدود بر اثر عوامل طبیعی یا غیرطبیعی است. به عبارت دیگر، هنگامی که آب زیرزمینی از طریق پمپ پمپ می شود، مانند توپی از هوای خالی فرو می ریزد و دانه های خاک به یکدیگر می چسبند.

بیت اللهی گفت: به دلیل این تراکم سطح زمین منحنی می شود و در این شرایط از این پدیده به عنوان فرونشست یاد می کنیم.

رئیس اداره زلزله و خطرات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به نقش آب در پوسته زمین، تاکید کرد: این آب وزن عمودی پوسته زمین را متعادل می کند. فشار لایه رویی از بین می رود و در نتیجه وزن لایه رویی روی لایه زیرین باعث انحنای خاک می شود.

او رانش زمین را بدترین آسیب زیست محیطی توصیف می کند. زیرا سفره زیرزمینی پس از مدتی به دلیل از دست دادن ظرفیت نگهداری آب از بین می رود و برخلاف زلزله هایی که به صورت ناگهانی و در برخی موارد رخ می دهد، پدیده فرونشست عوامل مختلفی را در بر خواهد گرفت.

بیت اللهی گفت: بر اثر این پدیده هم اکنون در بیشتر دشت های کشور با پدیده هایی مانند ترک و شکاف مواجه هستیم.

وی به نمونه‌هایی از دشت‌های «مهیار» در اصفهان، «شهریار»، «رفسنجان» و معین‌آباد ورامین اشاره کرد و یادآور شد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد 3 هزار خانه در استان اصفهان بر اثر ریزش دچار ترک‌خوردگی شده و 6 هزار خانه نیز مستعد آسیب هستند.

ایران فاقد آب و فرونشست دشت ها است

مدیر گروه زلزله و خطرات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران را چهارمین کشور کم آبی جهان پس از قطر، رژیم اشغالگر قدس و لبنان دانست. در نتیجه خشکسالی و کمبود آب و رشد جمعیت، نیاز به آب و فشار در سفره زیرزمینی من افزایش یافت و باعث شد که مخزن آبخوان با کمبود آب مواجه شود.

وی کاهش مخازن آب در حوضه های آبریز استان را از دیگر چالش های کشور برشمرد و افزود: در مناطق با تراکم جمعیتی بالا، کاهش آب بیشتر است و این در حالی است که از 609 دشت کشور، 297 دشت محدود بحرانی و 499 دشت به شدت کاهش یافته است. آنها با سطح آب روبرو هستند و از 609 دشت، تنها 20 دشت فاقد آب معمولی هستند.

به گفته محققان هشداردهنده، به دلیل سطح آب های زیرزمینی و پمپاژ آب از اعماق پایین تر، میانگین EC آب از 2000 میکرومول بر سانتی متر به 4250 میکرومول رسیده است که در درازمدت اثر منفی بر خاک کشاورزی دارد.

بیت الله افزود: از 18 میلیون خاک در چرخه تولید، تقریباً 8 میلیون هکتار آبیاری می شود و مابقی تحت پوشش باران است، در حالی که تشکیل یک لایه یک سانتی متری 700 سال طول می کشد. تن در هکتار .. در یک سال.

فرونشست در استان کرمان

بیت اللهی گفت: کمبود آب در مخازن آب زیرزمینی دشت‌های کشور از اواسط دهه 50 آغاز شد و این امر منجر به پدیده فرونشست در ایران شد که به گفته وی اولین منطقه موثر در استان کرمان و دشت رفسنجان بود.

وی خاطرنشان کرد: میانگین بارندگی در ایران 1.3 برابر میانگین جهانی و میزان تبخیر آن 3 برابر میانگین جهانی است.

به گفته وی سطح آب بسیار پایین است که منجر به شوری می شود.

بیت اللهی با تاکید بر اینکه در 18 استان از 31 استان کشور، مناطق بسیار بالا با خطر فرونشست زمین وجود دارد، گفت: استان کرمان بزرگ ترین استان ایران و نهمین استان پرتراکم کشور است.

وی با اشاره به وجود 660 اثر ملی در استان گفت: استان بزرگترین صادرکننده خرما و پسته در کشور است و حدود 17 درصد باغ دولتی در استان واقع شده است. از این رو رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

پژوهشگران حوزه مخاطرات با اشاره به اینکه طی 10 سال گذشته 139 میلی متر بارندگی در استان کرمان به ثبت رسیده است، هشدار می دهند: شرایط تبخیر آب در استان کرمان به طور مداوم در حال افزایش است و در 50 سال اخیر دمای هوا در استان افزایش یافته است. 2.2 درجه

وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر دسترسی استان کرمان به آب شرب، وابستگی 100 درصدی استان به آب چاه را بیان کرد و ادامه داد: در حال حاضر 87.7 درصد چاه های غیرمجاز در جنوب استان کرمان واقع شده و از سفره های آب زیرزمینی نیز 6.3 میلیارد مکعب استخراج می شود. پا. متر آب که در مجموع 6.9 میلیارد متر مکعب آب های سطحی و زیرزمینی است.

رابطه فرونشست و زلزله

بیت اللهی به ارتباط خاک و زلزله اشاره کرد و افزود: در کشور نسبت ساختار استخوانی به ساختار استخوانی بیشتر است، اما در استان کرمان تعداد ساختارهای استخوانی بیشتر از آن است که ساختارها آسیب پذیرتر باشند.

وی ادامه داد: سازه های بدون استخوان در صورت فرونشست قطع می شوند و در صورت وقوع زلزله متوسط ​​سازه بیشتر در معرض خطر است.

مدیر گروه زلزله و خطرات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به بررسی وضعیت استان کرمان افزود: بر اساس این بررسی، این استان پس از سیستان و بلوچستان دومین استان بزرگ کشور است که به غذای کافی دسترسی ندارد.

وی افزود: این استان دومین استان پرخطر کشور از نظر ریسک است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید