سحابی تاریک روشن – ایسنا



ناسا اخیرا در حساب کاربری تلسکوپ فضایی هابل در اینستاگرام خود نوشت: «تعطیلات خوبی داشته باشی هابل».

به گزارش ایسنا، ناسا به تازگی تصویری از سحابی به نام سحابی کوالساک را در حساب اینستاگرام خود منتشر کرده است.

این سحابی که به نام کالدول 99 نیز شناخته می شود، یکی از شناخته شده ترین سحابی های تاریک است. کالدول 99 حدود 600 سال نوری از زمین فاصله دارد.

سحابی تاریک ابری از غبار و گاز است که گاز آن نور میدان ستاره ای یا یک سحابی درخشان در پس زمینه را که از ابر می گذرد جذب می کند. سحابی‌های تاریک که به سحابی‌های جذبی نیز معروف هستند، تابش ساطع نمی‌کنند، اما ممکن است نور را به شکل امواج رادیویی یا انرژی مادون قرمز منعکس کنند. دو نمونه از سحابی های تاریک عبارتند از “جیب زغال چوب” در آسمان جنوبی و سحابی “سر اسب” در صورت فلکی شکارچی.

آخرین رصدخانه فضایی ناسا تلسکوپ فضایی هابل بود که در سال 1990 پرتاب شد. این رصدخانه مسئول مطالعه و ثبت تاریخ 13.8 میلیارد ساله کیهان است. هابل هنوز جهان را رصد می کند و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احتمالاً در دهه 2030، روی آن کار کند.

تلسکوپ فضایی هابل پروژه مشترک ناسا و آژانس های فضایی اروپا و کانادا است و بیش از سی سال است که فضا را رصد می کند. این تلسکوپ بیش از 1.5 میلیون رصد انجام داده و بر اساس داده ها بیش از 18000 مقاله علمی منتشر کرده است. هابل با سرعت 27300 کیلومتر در ساعت در 547 کیلومتری زمین به دور زمین می چرخد. این تلسکوپ در آوریل 1990 از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد.

ناسا قرار است فردا تلسکوپ فضایی قدرتمندی به نام جیمزوب را به فضا پرتاب کند که دید این جهان را نیز تغییر خواهد داد. هابل یکی از بزرگترین و پرکاربردترین تلسکوپ هاست. جیمزوب اغلب به‌عنوان جایگزینی برای هابل توصیف می‌شود، اما علی‌رغم برخی مشکلات در طول سال‌ها، دستگاه‌های علمی هابل همچنان قوی هستند و این دو تلسکوپ بزرگ قرار است به سمت فضا حرکت کنند.

پرتاب این تلسکوپ فضایی قدرتمند جیمزوب ابتدا برای امروز برنامه ریزی شده بود، اما به دلیل وزش باد شدید به تاخیر افتاد و پرتاب روز شنبه 25 دسامبر در ساعت 7:20 صبح به وقت شرقی (15:50 به وقت تهران) به تعویق افتاد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید