حتی خنده های رئیس جمهور هم تبعات اقتصادی دارد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، هجدهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه ساعت ۲۲ چهارشنبه اول دی ماه با اجرای عطاءالله بیگدلی از شبکه چهار سیما پخش شد.

در این قسمت علی اصغر پورعزت، استاد دانشگاه و عطاالله بیگدلی درباره «کارآمدی و ناکارآمدی علوم انسانی» صحبت می کنند.

نحوه تأسیس مدرسه ای به نام دولت

پورعزت گفت: در سال 1984 ما نیاز به یک انجمن علمی ویژه در زمینه حکمرانی را احساس کردیم. وقتی شروع کردیم، از وزارت علوم بحث هایی شنیدیم که آیا نیاز به مدیریت دولتی دارید، انجمن مدیریت داریم و بس. آن حادثه و تلاش هایش به ثمر نشست و انجمن مدیریت کل تشکیل شد، در آن زمان به این فکر می کردم که خودمان باید مدرسه ای به نام مدرسه دولت داشته باشیم، مخصوصاً برای ساماندهی و مدیریت آن.

وی افزود: این مفهوم به شدت مورد انتقاد افرادی قرار گرفت که نمی دانستند چیست یا احساس می کردند منابع آنها در معرض تهدید قرار گرفته است تا اینکه در این مدت وزیر دادگستری متوجه شد و در گزارش خود شاخصی گرفت که من می دانم مدیریت چیست. گروهی از کادرهای خردمند را با هدف بلندمدت با تمرکز بر حل مشکلات تشکیل داد، به من گفتند که این کار را انجام دهم. او احساس نیاز می کرد زیرا مدت ها درگیر حل مسئله در اجراها بود، اما عملکرد من متفاوت از عملکرد سیاستمداران، بیا.

پورعزت ادامه داد: بحث می شود که ما در حوزه علم محدودیت داریم، مثلاً برخی کارشناسان می گویند چای سر سفره باید چه رنگی باشد و هزینه های زیادی را صرف نظر در مورد رنگ و تاثیر آن بر روی میز می کنند. مشتری، و برخی بررسی می کنند که اگر شکر یا آبنبات را اصلاح کنیم، بیماری زا است یا شفابخش… این سوال پیش می آید که آیا با این وزن و در این سن و با این شرایط روحی، این دو می توانند با هم جمع شوند و به من بگویند. با 15 ساعت کار در روز چرا این محصول را می خورم یا نه؟کدام علم را می توان فهمید؟ببینید برای قضاوت در مورد این محصول ساده به شیمی، بیوشیمی، شناخت سیستم عصبی و تأثیرات آن بر روی بدن نیاز داریم. بدن، و بسیاری از کارشناسان باید قضاوت کنند که آیا این چای قابل خوردن است یا خیر.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه حکمرانی موضوعی رو به رشد است، گفت: استادان اجازه دهید قناعت کنیم. علاوه بر این، ادعای نادرستی از سوی برخی افرادی که اولین کتاب های روش تحقیق را ترجمه کرده اند مبنی بر محدود شدن مسائل تحقیق وجود دارد. آنها متوجه نمی شوند که موضوع حکومت در مبانی خود وسیع است و کسانی که می گویند حد قبلاً محدود است و نگفته اند که اندک است و این یعنی حد اشکال دارد. مثل ها و ارجاعات واضح، محدود، یعنی اندک، یافت شده است. شما به عنوان یک کارشناس دولتی چطور می‌توانید یک مشکل محدود را حل کنید و مثلاً تأثیر نوشیدن چای را روی اعصاب و واکنش‌ها نسبت به درمان کارکنان بسنجید، آن وقت چه می‌شود؟!

شوخی های ریاست جمهوری و پیامدهای اقتصادی

وی افزود: چه کسانی باید مسائل کلان جامعه در خصوص بودجه بندی را بررسی کنند؟ چه کسی تأثیر رفتار دولت بر تورم را مطالعه می کند؟ چه کسی باید تأثیر خنده و اخلاق و نحوه برخورد رئیس جمهور با پدیده های اجتماعی را بر اعصاب مردم مطالعه کند؟ خنده و عصبانیت رئیس جمهور مردم را تحت تأثیر قرار می دهد و تأثیر اقتصادی دارد، چه کسی باید موضوع را بررسی کند؟ مشکلات کلان اجتماعی نیازمند رویکردی است که در یک محیط چند رشته ای اما چند رشته ای مورد مطالعه قرار گیرد و حکمرانی در مورد حل مسئله و هماهنگ کردن یافته های علمی چند رشته ای است.

پور عزت در بخشی دیگر از سخنان خود بر حوزه بین رشته ای مدیریت تاکید کرد و گفت: مدیریت دولتی قطعا کارکرد مهمی داشته و خواهد داشت و این حوزه در دانشگاه تهران پرورش می یابد. حال، اگر ساختار دولت به دلیل فراوانی و به دلیل اینکه در جایی از زندگی از آن مراقبت می کنید، خودکفا نباشد و وقتی از وزیری مراقبت می کنید، کمتر نخست وزیری می بینید که همه آن را کامل کند، بیشتر در داستان. . وزیر دادگستری، وزیر نظم و غیره. چون کارکردهای آن جداست و حوزه حل مسئله، کارکرد حوزه دولت را مستقل نمی بینید. وقتی این اتفاق افتاد. از نظر تصمیم‌گیری دولت، آنچه وزیر دادگستری، نظم و رفاه پیشنهاد می‌کند، خلاصه و تصمیم‌گیری می‌شود که در کجا عشایر هستند، ببینید. به گفته فرانشتاین، حوزه حکومت تاج سایر رشته هاست.

وی افزود: در واقع می توانند محصولات خود را مدیریت و استفاده کنند. حالا فرق دولت چیست؟ ما می توانیم این تفاوت را نادیده بگیریم و می توانیم آن را دقیق تر کنیم. وقتی صحبت از دولت می شود، منظور برخی دولت ها بیشتر است، در حالی که فاصله بیشتر است. در واقع کارکردهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اداری جامعه را با هم در نظر می گیریم. مدیریت یکی از وظایفی است که بر عهده نظام مدیریت جامعه است. علاوه بر این، ما یک نظام سیاسی داریم که از امنیت مراقبت می کند و سلامت سیاسی مردم را تضمین می کند. ما یک نظام اقتصادی و دانش اقتصادی داریم که باید به فکر تامین رفاه و حفظ سلامت اقتصادی باشیم. ما یک کارکرد فرهنگی به عنوان حافظ دانش در علوم اجتماعی در هنر داریم که بر سلامت فرهنگی جامعه نظارت دارد. از لحاظ اداری هم مدیریت دولتی داریم که نتایج همه اینها را می توان در مدیریت جمع آوری کرد و به شکل دقیق تری از نظر حکمرانی در سطح وسیعتر و وسیعتر توصیف کرد. یعنی ممکن است از روی ناچاری از آن غفلت کنیم و مدت زیادی از این غفلت نکنیم و بیش از ده سال است که نادیده گرفته شده است و حالا عصای عاقل آمده و این موضوع را جدی گرفته است. وظیفه ما کمک کردن است

وی با اشاره به تعداد جان باختگان سیستم های مدیریتی در کشور ادامه داد: اکثریت این دستگاه ها افراد شریفی هستند که به عنوان یک جزء سیستمی نظام جان خود را از دست می دهند و به دلیل سوء مدیریت در این سیستم ناخواسته آسیب می بینند. این سیستم نمی تواند خود طراح باشد.

پورعزت می افزاید: اگر این علم را دست کم می گیرید به این دلیل نیست که بالاتر هستید، بلکه نمی دانید چه خبر است. اگر بدانی که با کمی تغییر در قیمت یک چیز، انسان می میرد و اتحاد آن موجودات را مدیون خدا هستی. آیا می توانید به راحتی بخندید و تصمیم بگیرید؟ بنابراین سیاست گذاری علم خوب و بسیار مهمی است. حکمرانی مهم است و اگر مراقب نباشید و با متخصص مشورت نکنید، همه بدهکار هستند. شما در فقه می خوانید که علما به ما می آموزند که اگر در جایی بدون تخصص اظهار نظر کنید و باعث آسیب اجتماعی شوید، هم مدیون خدا هستید و هم به خلق خدا. بدون اطلاع از امور اجرایی چگونه در مورد این موضوع مهم و حاکمیت اظهار نظر می کنید؟ چگونه ادعا می کنید که ما همه مشکلات بشر را حل می کنیم؟ من بارها با این موجوداتی مواجه شده ام که ادعا می کنند ما تمام مشکلات بشری را که در یک دانشگاه جوان با آن مواجه می شود حل می کنیم و در دانشگاهی که حوزه علمی موفق و قابل اعتمادی دارد نمی توانید چنین موردی را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید