«طرح شهید احمدی روشن» تأثیر نخبگان را در توسعه کشور افزایش می دهد



رئیس بنیاد ملی نخبگان در مراسم افتتاحیه فاز ششم طرح شهید احمدی روشن که به حمایت از گروه های دانشجویی موضوع محور اختصاص دارد، گفت: این طرح باعث افزایش اثربخشی نخبگان در توسعه کشور می شود. ”

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری با بیان اینکه توسعه یک مفهوم فرهنگی است، افزود: این باور که می توان با توسعه کارخانه های سنتی و خشن با توسعه مقابله کرد، کاملا اشتباه است. ما باید باور داشته باشیم که فقط افراد دارای تحصیلات که اشتغال زایی و حل مشکلات دولتی هستند می توانند کشور را توسعه دهند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان احساس مسئولیت در قبال جامعه را مهم ترین ویژگی این طرح برشمرد و افزود: انتظار می رود این تاثیر را در آینده و جامعه اطراف خود داشته باشید. در قالب تحقیقات و محصولات ایجاد شده، علاوه بر شکل دادن به شخصیت خود، محصولاتی را نیز در قالب گروه ها و تیم هایی تولید می کنید که از سراسر کشور گرد هم آمده اند.

ستاری ادامه داد: باید درک کنیم که تغییر در جامعه مستلزم هزینه است و این هزینه ها از زمان، زمان، مال تا آبرو را شامل می شود. در واقع درک فرهنگ و مسئولیتی که باید در قبال جامعه انجام دهیم و نحوه پرداخت این بدهی به کشورمان که هزینه تحصیل ما را با مالیات پرداخت کرده است، مهمترین هدیه طرح احمدی روشن است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه باید به گذشته نگاه کنیم و نسبت به ادعاهای موجود در مورد نخبگان یا استعدادهایمان و اینکه چقدر به جامعه احترام می گذاریم حساس باشیم، گفت: باید در این چارچوب باشیم، برنامه ریزی کنیم. همانطور که کار گروهی را یاد می گیرید، از اساتید و متخصصانی که با شما هستند یاد بگیرید که مسئولیت جامعه خود را بر عهده دارید و باید در آینده این کشور موثر باشید.

ستاری ادامه داد: همچنین بیاموزیم که چگونه شرکت های دانش بنیان از گروه ها شکل می گیرند و می توانند با ایجاد پروژه ها و تولید محصولات، نوری بتابانند. این با رویکردی که می گوید سهم خود را از نفت از طریق نخبه گرایی به دست می آوریم متفاوت است. اما این مفهوم نخبه گرایی نیست، ما نیز با توجه به توانایی و اعتماد به نفس خود برای نخبه بودن باید سهمی از تولید ناخالص داخلی داشته باشیم.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح احمدی روشن شروع موثری برای این کار است و با تفاهم موجود با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای ادامه این طرح با همکاری این وزارتخانه ایجاد شد. مشارکت دانشگاه .

ستاری با اشاره به ارائه دهندگان خدمات و محصولات فناوری در قالب ایجاد شرکت های دانش بنیان، گفت: جامعه نخبگان و هسته فناوری همواره یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است، اما بسیاری از این پروژه ها نیازمند پیگیری است. و تمرین کرد.” نمونه بارز آن نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران است که اکنون که تجهیزات و فناوری پیشرفته آزمایشگاهی با قیمت بالای 80 میلیارد تومان توسط شرکت های دانش بنیان به فروش می رسد، در گام اول شیشه های آزمایشگاهی در اینجا به فروش می رسد. . نمایشگاه. این توانایی جز با تلاش و پیگیری و صبر و آموزش به دست نمی آید.

وی افزود: طرح احمدی روشن دارای فرهنگی مانند بهترین سال ها برای آموزش و پرورش است و هزینه های زیادی برای مردم و آموزش و پرورش در پی دارد، نحوه تولید محصولاتی که مردم بتوانند از آن برای رفع مشکلات استفاده کنند. حل یا ارائه خدمات. به جامعه، بنابراین.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: طرح های گروهی یا انفرادی از هر استانی که متقاضی از سرمایه گذاران بخش خصوصی در صنایع و شرکت ها داشته باشند و بتوانند بخشی از هزینه ها را تقبل کنند و کار را بر عهده بگیرند، در طول سال در بنیاد. ما از این طرح ها استقبال می کنیم و ادامه می دهیم.

ایجاد هسته فناوری برای رفع نیازهای جامعه

سید محمدصادق موحد سرپرست معاونت آینده ساز بنیاد ملی نخبگان نیز به تجربیات و تلاش های قبلی خود در جهت بهبود سازوکارها و رویه ها نسبت به پنج دوره قبلی طرح شهید احمدی روشن توجه ویژه داشت.

وی تاکید کرد: مهمترین رویکرد این طرح تشکیل گروه های فناوری و هسته ای برای رفع نیازهای جامعه است. یکی از برنامه هایی که با حمایت جامعه نخبگان طراحی و اجرا می شود، برنامه حمایت از گروه های دانش آموزی مشکل محور یا طرح شهید احمدی روشن است.

وی با اشاره به مهم ترین مراحل این طرح افزود: اولین گام این طرح شناسایی مشکلات، تشکیل هسته نخبگان مشکل محور برای حل آنها و در مرحله بعد اولویت بندی برای حل مشکلات واقعی است. آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان مستعد با حل مشکلات واقعی، ارتقای مهارت‌های اجتماعی، اعتماد به نفس و اعتماد به نفس واقعی در مهارت‌های حل مسئله نیز دیده می‌شود.

به گفته موحد، ایجاد شبکه مستعد، ارتقای مهارت های کار تیمی و زمینه ساز ایجاد قابلیت های متحول در بستر کار تیمی، افزایش اعتماد مدیران اجرایی و مراکز علمی و هدایت دانش آموزان مستعد به شناسایی موضوعات راهبردی ملی از دیگر اهداف است. این پروژه.

وی ادامه داد: در مجموع در این 6 دوره بیش از 744 هسته تشکیل شده است که از این تعداد 20 هزار نفر برای امضای هسته ها اقدام کرده اند و مجموع برگزیدگان در دوره ششم به 6649 نفر رسیده است. هفت هسته در دوره اول و تقریبا 209 هسته در دوره ششم در این برنامه موضوع محور شرکت کردند.

معاون آینده پژوهان بنیاد ملی نخبگان همچنین گفت: در ششمین دوره از طرح شهید احمدی روشن، 534 دانشجوی دکتری، 665 دانشجوی کارشناسی ارشد و 670 دانشجوی کارشناسی عضو گروه هستند و فعالیت های علمی و فرهنگی برای 9 سال آینده برنامه ریزی شده است. ماه ها. چی. در مجموع بیش از 2000 دانشجو در مقطع کارشناسی، 2210 دانشجوی کارشناسی ارشد و 2431 دانشجوی دکترا در این شش دوره شرکت کردند.

وی افزود: برنامه حمایت از مستعدترین جوامع یک برنامه راهبردی و اولویت دار در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. این برنامه بر اساس اسناد استراتژیک دولت در امور نخبگان و سایر اسناد بالادستی به دنبال پاسخگویی به نیازهای دولت با کمک جوامع اصلی و نخبگان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید