تحرک نسبی بازار مسکن در آذرماه


آمارهای غیررسمی حاکی از آن است که بازار مسکن شهر تهران در آذرماه از نظر عرضه و تقاضا با تحرک حدود 30 درصد و میانگین قیمت در حالی که از کانال 32 میلیون تومان در هر متر مربع فراتر نرفته، اندکی افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، بررسی ها حاکی از رونق نسبی بازار مسکن در تهران در آذرماه امسال بود. سمت تقاضا در ماه پایانی سال به عنوان مهم‌ترین محرک به همراه عواملی چون انتظار برای بهبود شرایط اقتصادی، مقاومت بازار مسکن در برابر کاهش قیمت و پیش‌بینی رسیدن قیمت‌ها به کف و تقاضای بالقوه، تحت تاثیر بازار وارد شده است. در دسامبر حدود 30 درصد افزایش. این مشکل منجر به افزایش حدود نیم درصدی قیمت نسبت به آبان ماه شد.

در آذرماه امسال عموما منطقه شمال تهران با افزایش اندکی و برخی مناطق جنوبی نسبت به آبان ماه با کاهش قیمت مواجه شد. نرخ پیشنهادی به ازای هر مترمربع بر اساس اطلاعات به دست آمده از تبلیغات کلیدی سیستم، 3.4 درصد افزایش یافته و رشد قیمت بر اساس وزن به منطقه تحت معامله قطعی 0.4 درصد بوده است.

بر اساس اطلاعات، در آذرماه 1400 متوسط ​​قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران 32.9 میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل 0.43 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که میانگین نرخ پیشنهادی آذرماه بر اساس آگهی های سامانه، مترمربع 51.7 میلیون تومان بوده که نسبت به آبان ماه 3.4 درصد افزایش داشته است.

زمانی که عرضه و تقاضا تقریباً یکسان افزایش می‌یابند، بازارها با تحرک نسبی مواجه می‌شوند. در آذرماه امسال تعداد تبلیغات در سامانه 23 درصد افزایش یافته و از سوی دیگر میزان بازدید از آگهی ها 30 درصد افزایش یافته است. معاملات قطعی شهر تهران در ماه قبل نسبت به مهرماه 33 درصد افزایش داشته است.

این شاخص نشان داد که با افزایش تمایل به خرید، اولین گروه از دلالان در آستانه عید شروع به عرضه متحد کردند. اینها افرادی هستند که معمولاً در سال گذشته آپارتمان های ارزان قیمت خریدند و به دلیل ثبات نسبی قیمت در 9 ماه گذشته، جهشی به سمت بازار مشاهده نکردند. به خصوص در سال گذشته قیمت مسکن حدود 40 درصد بیشتر از تورم عمومی بوده است.

تحرک نسبی بازار مسکن در آذرماه

در خصوص وضعیت کنونی بازار مسکن نیز باید گفت که این بازار همچنان با یک سوم ظرفیت عادی در حال فعالیت است. از سوی دیگر، حتی اگر قیمت خیلی بالا نرود، اما همچنان پایین می‌آیند. ظاهرا بازار هم اکنون در کانال 32 میلیون تومان بازی می کند.

گذشته از افزایش خرید مصرف کنندگان در چهار ماه مانده به پایان سال، به نظر می رسد محرک در روزهای پایانی آذر در افزایش تمایل به خرید مسکن موثر بوده است. بانک مسکن در 14 دی 1400 هزینه پذیرش اوراق قرضه را که اکنون 480 میلیون تومان در تهران است به نصف کاهش داد. در پی انتشار این خبر، ارزش هر اوراق به طور میانگین ۱۱۱ هزار تومان افزایش یافت، اما کاهشی باقی ماند و در اول دی ماه به ۸۷ هزار تومان رسید. بر این اساس زوج تهرانی با پرداخت حدود 42 میلیون تومان وام 480 میلیون تومانی دریافت می کنند که حدود 60 تا 80 درصد مسکن ارزان قیمت منطقه جنوب تهران را پوشش می دهد.

پیش بینی ها از بازار مسکن در ماه های آینده نشان می دهد که بازار ظرفیت رشد سنگین قیمت ها را ندارد. یک نوسان کوچک در حدود 5 درصد ممکن است تا پایان سال اتفاق بیفتد، اما رشد غیرمنتظره قیمت غیرمنتظره خواهد بود.

عباس زینلی کارشناس بازار مسکن گفت: من در حال حاضر پویایی بازار مسکن را نمی بینم زیرا مصرف کنندگان واقعی قدرت خرید ندارند و تا زمانی که این قدرت ایجاد نشود ظرفیتی در بازار وجود نخواهد داشت. بازیگران نمی توانند در بازارهای موازی سرمایه گذاری کنند تا بتوانند کار کنند و سود قابل توجهی ایجاد کنند، بنابراین برای افزایش یا تثبیت سرمایه در مواجهه با تورم به سمت مسکن حرکت می کنند.

زینلی با بیان اینکه مذاکرات هسته ای بر سرنوشت بازار مسکن تاثیر می گذارد، افزود: اخباری که از نزدیک شدن زمان مذاکرات شنیدیم در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در همه بازارها تاثیرگذار بود. این در حالی است که بخش قابل توجهی از نقدینگی دولت به صورت سپرده‌های مردمی در بانک‌ها است که در صورت موفقیت در هر بازار مسکن، بورس، طلا، ارز یا ارز دیجیتال می‌تواند خارج شود و وارد شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید