مهلت تموم شده و خونه خالی معلوم نیست! .



طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی تا پایان آذرماه خانه های خالی را معرفی می کند، در حالی که این وزارتخانه مدعی شده اطلاعاتی درباره 2 میلیون و 300 هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است، اما سازمان امور مالیاتی اعلام کرده چنین اطلاعاتی دریافت نکرده است. از سوی دیگر سامانه فعلی املاک و مسکن به دلیل مشکلاتی قادر به ثبت اطلاعات مسکن برای شناسایی خانه های خالی و مالکان آنها نیست.

به گزارش ایسنا، بر اساس قانون مالیات بر مسکن خالی مصوب آذرماه سال گذشته، چنانچه واحدهای مسکونی شهرهای بالای 100 هزار نفر بیش از 120 روز اشغال نشوند، مالیات و ماهیانه بیش از این زمان مشمول مالیات می شوند. ، ماهانه مشمول مالیات می شود مالیات بر درآمد اجاره بر اساس ضریب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلق، سال دوم معادل 12 برابر مالیات متعلق و سال سوم بعد معادل 18 برابر مالیات متعلق خواهد بود.

رستم گفت: در این بین به وزارت راه و شهرسازی وظیفه شناسایی خانه های خالی از طریق سامانه املاک و مسکن داده شده است، اما در حال حاضر قادر به وارد کردن اطلاعات مسکن در سامانه املاک و مسکن نیست. قاسمی وزیر راه و شهرسازی سیستم راه اندازی مجدد خواهد شد.

برعکس، چند ماهی است که بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی بر سر ورود خانه های خالی اختلاف وجود دارد، چرا که وزارت راه اطلاعاتی درباره 2 میلیون و 300 هزار خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی ارائه کرده است. اما این سازمان اعلام کرد که هنوز این اطلاعات را دریافت نکرده است.

در همین راستا رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برای ايسنا وی گفت: تا مهلت قانونی تعیین شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل اطلاعات خانه های خالی، اطلاعات ارائه شده به وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی نمی تواند به عنوان اطلاعات نهایی تلقی شود.

تفاوت دیگر در مورد معرفی مسکن خالی، نحوه معرفی واحد است که گفته می شود به صورت دستی در قالب سی دی به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود، اما سازمان امور مالیاتی بیشتر احتمال دارد اطلاعات را از طریق سامانه دولتی دریافت کند.

این در حالی است که مسئولان سازمان مالیاتی بارها سامانه های املاک و مسکن را منبع اطلاعات واحدهای خالی اعلام کرده اند.

در نهایت کمیسیون اصل 90 مجلس پس از حمله سایبری در تابستان امسال که دو ماه به طول انجامید، با ایجاد سامانه ای امن با محوریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به دلیل نبود عوامل امنیتی سامانه های املاک و مسکن به این اختلاف پایان داد. off، تا به امروز این سامانه طراحی و به وزارت راه و شهرسازی ارائه نشده است.

لازم به ذکر است مجوز ایجاد سامانه جدید باید توسط مجلس ارائه شود و این مجوز قبلاً از سوی ستاد ملی کرونا صادر شده است.

در حالی که طبق بند 1 تبصره 8 ماده 169 قانون مالیات های مستقیم، اطلاعات مسکن خالی باید تا پایان آذرماه توسط سازمان مالیاتی دریافت شود و سازمان مالیاتی باید اطلاعات را تا پایان دی ماه در اختیار صاحب خانه قرار دهد تا جمع آوری شود. مالیات در ماه؛ اما اکنون 3 روز از مهلت قانونی ارسال اطلاعات واحدهای خالی می گذرد و خبری از این اطلاعات نیست و این مجموعه مالیاتی دچار اختلاف شده است.

بنابراین با نزدیک شدن به آخرین ماه سال، مالکان خانه های خالی باید در پایان بهمن ماه مالیات مربوطه را پرداخت کنند، اما در حال حاضر تعداد یا صاحبان این خانه ها مشخص نشده است که باعث اجرای آن می شود. . این قانون امسال امکان پذیر نیست..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید